27.11.2017 på Reprum, Verkstadsgatan 4A, 2 våningen
10.00 Fragile Imperfections – Föreläsning av Thomas Kasebacher
11.00 Friendly Intrusions – Föreläsning av Sarah Vanhee
12.00 Open discussion

LUST arrangerar ett öppet föreläsningstillfälle med Thomas Kasebacher och Sarah Vanhee. Föreläsningstillfället arrangeras som en del av projektet Den autonoma skådespelaren#3 – Storytelling: Från samhället tillbaka till scenen. Eftersom det finns ett begränsat antal platser ber vi er meddela om ert deltagande till lustrf@gmail.com
Föreläsningarna hålls på engelska.

Fragile Imperfections / Bräckliga ofullkomligheter – Föreläsning av Thomas Kasebacher
Hur kan historier berättas i ett föreställningssammanhang idag? Var börjar de, var slutar de? Hur överförs de till en publik? Hur kan ett utrymme omvandlas och omdefinieras genom berättande?

Thomas Kasebachers föreläsning Bräckliga ofullkomligheter cirklar kring dessa frågor och kommer att utforska området för performativt berättande genom att granska dess kvaliteter, begränsningar och möjligheter. Centrala utgångspunkter är idéer om misslyckande, det verkliga mot det fiktiva och föreställda, och de möjliga omöjligheterna.

Den inledande föreläsningen till Den autonoma skådespelarens tredje och sista årscykel, kommer att introducera nya infallsvinklar till Storytelling inom samtida scenkonst genom att undersöka berättelsen som format.

Friendly Intrusions / Vänliga intrång – Föreläsning av Sarah Vanhee
Sarah Vanhees konstnärliga praktik är kopplad till performance, bildkonst och litteratur. Hon skapar tillfälliga, porösa men tydligt definierade utrymmen där hon analyserar befintliga realiteter och låter dem konfronteras med absurda, utopistiska eller poetiska förslag. Ur denna friktion uppstår olika berättelser, landskap, praxisar och fiktioner. Sarah Vanhee kommer att föreläsa om sina senaste projekt både utanför och inom konstutrymmet. Föreläsningen fördjupar sig på de begreppsmässiga, symboliska, politiska och produktionsspecifika skikten som alla är sammanflätade i arbetet.  Hon visar hur hon använder konst och fiktion som verktyg för att kasta ljus på det osynliga eller lyfta ohörda röster, som medel för att nå ett oprecist slut och skapa en plats för osannolika möten.

 

Om föreläsarna

Thomas Kasebacher
Thomas Kasebachers arbete rör sig mellan performance, video, koreografi och bildkonst. Han är baserad i Wien där han driver kompaniet notfoundyet tillsammans med (scen)konstnären Laia Fabre. Kasebacher har studerat litteraturvetenskap i Innsbruck och London och scenkonst i Liverpool. Hans verk LINGER hade premiär på brut Wien 2013. 2014 skapades THE GREEN PARK PICNIC på beställning av Szene Salzburg Festival och THE SHAPING OF HOOKS – en performativ installation inom ramen för ett etnografiskt museum på beställning av Impulanz/Weltmuseum Wien. Han skapade LEGENDS & RUMORS som ett samarbete med Phil Hayes och Maria Jerez, verket turnerar fortfarande internationellt.

Han har jobbat med Kate McIntosh, Oleg Soulimenko, Matsune & Subal, Cuqui Jerez, Sarah Vanhee och FORCED ENTERTAINMENT. Kasebachers New Age folkdansverk THIS IS F *** DANCE hade premiär i brut Wien i november 2014. Hans senaste verk THE BOLANO PROJEKT – Part 1 -An Introduction och Part 2 – The Retrospective hade premiär 2015 och 2016 på EURO SZENE Festival och på Schauspielhaus Leipzig. Kasebacher har undervisat vid Yale University, Conneticut USA och Impulstanz Wien och är för närvarande knuten till MA-programmet New Performing Practices vid konsthögskolan DOCH i Stockholm. http://www.notfoundyet.net 

Sarah Vanhee
Sarah Vanhee använder sig av olika format som ofta (åter)skapas i stunden, genom verk som placeras i olika vardagsrum, ett fängelse, under affärsmöten, i parken, etc.

Till hennes senaste hör The Making of Justice (film), Oblivion (föreställning), I Screamed and I Screamed and I Screamed (videoinstallation och performance), Untitled (en serie av möten), Lecture For Every One (en serie av interventioner) Turning Turning (föreställning). Hennes arbete har visats i olika sammanhang som Van Abbe Museum (Eindhoven), Kunstenfestivaldesarts (Bryssel), Art Centre De Appel (Amsterdam), La Ferme du Buisson (Parijs), Centre Pompidou (Metz), Arnolfini Gallery (Bristol) IDans (Istanbul), Printemps de Septembre (Toulouse), Impulstanzfestivalen (Wien), Kiasma (Helsingfors), HAU (Berlin) etc. Hon var en av skribenterna till Untranslatables och har skrivit The Miraculous Life of Claire C and TT, samt olika texter för performance. Hon arbetar regelbundet med CAMPO (Gent) och är en av grundarna till Manyone vzw. Vanhee bor och arbetar i Bryssel. www.sarahvanhee.com